Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση

Προπτυχιακό | 3ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ6800

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

 

Περιγραφή

Το μάθημα αφορά τις εφαρμογές που έχει η συμβουλευτική ψυχολογία στο χώρο της εκπαίδευσης και ειδικότερα στο χώρο του σχολείου. Μέσα στα πλαίσια του μαθήματος θα γίνει αναφορά σε βασικές αρχές της σχολικής συμβουλευτικής, εμβάθυνση σε μοντέλα παρεμβάσεων συμβουλευτικής στη σχολική κοινότητα και ζητήματα δεοντολογίας που σχετίζονται με τη συμβουλευτική παιδιών και εφήβων. Επιπλέον, θα γίνει ειδική αναφορά και επεξεργασία θεμάτων όπως ο σχολικός και ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός, διατροφικά προβλήματα διατροφής των εφήβων και θέματα πένθους στη σχολική κοινότητα. Ταυτόχρονα θα αναπτυχθούν βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής και, τέλος, μέθοδοι συνεργασίας με γονείς και εκπαιδευτικούς. Στόχος είναι να αποκτήσουν φοιτητές/τριες τις βασικές γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να είναι σε επαφή με θέματα που άπτονται της συμβουλευτικής στο σχολικό περιβάλλον.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται: 

(α) Να κατανούν και να περιγράφουν την έννοια και το σκοπό της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας. (Β) Να γνωρίζουν τα σύγχρονα θεωρητικά μοντέλα που αφορούν στην παροχή συμβουλευτικής παρέμβασης σε μαθητές/τριες στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας, (γ) να έχουν εξασκηθεί σε μεθόδους και τις τεχνικές συμβουλευτικής παρέμβασης σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, δ) θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τεχνικές απαραίτητες για την αποτελεσματική συνεργασία με εκπαιδευτικούς και γονείς. (ε) Να εντοπίζουν τους σχολικούς και οικογενειακούς παράγοντες που επιδρούν στη δημιουργία κλίματος επικοινωνίας (στ) Να διακρίνουν ειδικά θέματα και πολιτισμικές παραμέτρους μαθητών καθώς και θέματα κοινωνικού αποκλεισμού και να αναγνωρίζουν την κατάλληλη συμβουλευτική παρέμβαση.

Γενικές Ικανότητες

  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Εργασία σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο
  • Εργασία με διεπιστημονική ομάδα
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου 
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο Με Πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία , Χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες,

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 25
Διαδραστική Διδασκαλία 30
Προσωπική μη καθοδηγούμενη μελέτη 40
Συγγραφή εργασίας 20
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 10
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

  • Οι φοιτητές αξιολογούνται με: α) γραπτή εξέταση είτε με δύο προόδους. Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις κλειστού τύπου, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης θεμάτων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος.
  • Η εργασία για τους φοιτητές Erasmus περιλαμβάνει 2 γραπτές παρουσιάσεις των 2.000 λέξεων θεμάτων σχετικών  με το περιεχόμενο του μαθήματος. Οι εργασίες μπορεί να είναι θεωρητικές ή παρουσίαση μοντέλων συμβουλευτικής.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2014). Συμβουλευτική στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Gutenberg. 
  • Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (Επ. Επιμ.) (2014). Συμβουλευτική ομηλίκων στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
  • Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
  • Geldard, K., &Geldard, D. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στα παιδιά. Θεωρία –Εφαρμογές. Αθήνα: Πεδίο.– 
  • American School Counselor Association, (2010). Ethical Standards for School Counsellors.
  • Αθανασιάδου, Χ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στο σχολικό πλαίσιο. HellenicJournalofPsychology, 8, 289-308.
  • Αθανασιάδου, Χ., & Ψάλτη, Α. (2011). Γνώσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τον εκφοβισμό στο σχολείο. Hellenic Journal of Psychology 8, 66-95.
  • Athanasiades, C., &Deliyanni-Kouimtzis, V. (2010). The experience of bullying among secondary school students. Psychology in the Schools, 47, 328-341.
  • Henderson, N., & Milstein, M. M. (2008). Σχολείαπουπροάγουντηνψυχικήανθεκτικότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
  • Hornby, G., Hall, C., & Hall, E. (Eds.) (2003). Counselling pupils in schools. Skills and strategies for teachers. London: RoutledgeFalmer.
  • Kourkoutas, E., &Giovazolias, T. (2015). School-based counseling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counseling Psychology, 3, 137-158.
  • Lines, D. (2006). Brief counselling in schools. Working with young people from 11 to 18 (2nd ed.). London: Sage.
  • Λεονταρή, A. (2011). Η σημασία της εικόνας του σώματος για την ψυχική υγεία νεαρών ανδρών και γυναικών: Συμβουλευτικές παρεμβάσεις. Hellenic Journal of Psychology, 8, 309-337.

Μετάβαση στο περιεχόμενο