Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ7000
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: –
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
Εισαγωγή στην Κυκλική Οικονομία και διαχείριση αποβλήτων (ιστορική εξέλιξη, έννοια, αρχές). Ανάλυση των τριών αρχών της Κυκλικής Οικονομίας. Η πρόληψη αποβλήτων και οι αρχές των 9Rs: Refuse, Rethink, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish, Remanufacture, Repurpose, Recycle. Ο σχεδιασμός των προϊόντων με σκοπό την επέκταση της διάρκειας της χρήσιμης ζωής τους. Η Κυκλική Οικονομία και τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη. Η μεθοδολογία της Αξιολόγησης του Κύκλου Ζωής ως εργαλείο για τη διαχείριση αποβλήτων στο πλαίσιο των αρχών της Κυκλικής Οικονομίας. Η Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία σε Ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο |Κριτική παρουσίαση κυκλικών λύσεων σε τομείς όπως η αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, η κλωστοϋφαντουργία, υλικά συσκευασιών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες αναμένεται να μπορούν να:
- Κατανοήσουν τις θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της κυκλικής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης της αποδοτικότητας των πόρων
- Αναλύσουν τις περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις των γραμμικών και κυκλικών μοντέλων οικονομίας, εστιάζοντας στην παραγωγή αποβλήτων και την εξάντληση των πόρων
- Αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τεχνικές και πρακτικές και εργαλεία, που μπορεί να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά για τον σχεδιασμό της διαχείρισης αποβλήτων αναφορικά με τους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης και τις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας
- Διερευνήσουν τον τρόπο με τον οποίο η χάραξη πολιτικής, οι κανονισμοί και τα διεθνή πλαίσια, μπορεί να συμβάλλουν στην προώθηση των πρακτικών κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης διαχείρισης αποβλήτων.
- Εξετάσουν πραγματικές μελέτες περίπτωσης και εφαρμογές κυκλικής οικονομίες σε διαφορετικούς τομείς, δίνοντας έμφαση στη βιοοικονομία και τη συμβολή της στην οικονομική ανάπτυξη.
- Αντιμετωπίσουν με κριτική σκέψη και αξιοποιώντας δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, σύνθετες προκλήσεις που σχετίζονται με τη διαχείριση πόρων και αποβλήτων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.
Γενικές Ικανότητες
Η επιτυχής παρακολούθηση των διαλέξεων συμβάλλει στην επίτευξη των ακόλουθων στόχων:
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:
Χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης E-Class. Δυνατότητα καθημερινής επικοινωνίας με φοιτητές και φοιτήτριες μέσω ηλεκτρονικών μέσων (ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, πλατφόρμας e-Class)
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις | 39 |
| Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 36 |
| Προσωπική μελέτη | 50 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/φοιτητριών πραγματοποιείται μέσω εργασίας και γραπτής εξέτασης η οποία λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου.
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις ανάπτυξης.
Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
- Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης των εννοιών και όρων που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος
- Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την απάντηση των ερωτημάτων της εξέτασης
- Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
- Οργάνωση σκέψης-Δομή γραπτού λόγου
Για φοιτητές/τριες με διαγνωσμένη δυσλεξία ή άλλα μαθησιακά προβλήματα η αξιολόγηση γίνεται με προφορική εξέταση.
Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Διαχείριση και μηχανική στερεών αποβλήτων – Κομίλης Δ. (2023). Εκδόσεις Τζιόλα & Υιοί Α.Ε. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 122075545
- European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Schempp, C., Hirsch, P. (2020). Categorisation system for the circular economy – A sector-agnostic categorisation system for activities substantially contributing to the circular economy, Publications Office, https://data.europa.eu/doi/10.2777/172128
- Kirchherr J. , Reike D., Hekkert M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, Conservation & Recycling, 127, 221-232 https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2017.09.005
- Kirchher J., Piscicelli L., Bour R., Kostense-Smit E., Muller J., Huibrechtse-Truijens A, Hekkert M. (2018). Barriers to the Circular Economy: Evidence from European Union (EU). Ecological Economics, 150, 264-272. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2018.04.028
- Sandin G., Peters G.M. (2018). Environmental impact of textile reuse and recycling – A review. Journal of Cleaner Production, 184, 353-365. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.266
- Rosenboom J.-.G., Langer R. (2022). Bioplastics for a circular economy. Nature Reviews Materials, 7(2), 117-137. https://doi.org/10.1038/s41578-021-00407-8
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Cleaner Production
- Waste Management
- Resources, Conservation & Recycling
- Waste Management and Research