Προπτυχιακό | 5ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ6900
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
Παιδαγωγική Ψυχολογία: Ορισμός, οριοθέτηση, ιστορική αναδρομή, Μάθηση: Έννοια, θεωρίες μάθησης, κίνητρα μάθησης, ατομικές διαφορές, Γνωστικές διαδικασίες και μάθηση, Ψυχοκοινωνικές διαδικασίες και μάθηση, Μαθησιακές διαταραχές, Συναισθηματική Νοημοσύνη, κίνητρα μάθησης ενσυναίσθηση και αυτεπάρκεια, Ισότητα και ισότιμη πρόσβαση στην μαθησιακή διαδικασία, η ψυχολογία της συμπερίληψης στο σχολικό περιβάλλον, ετερότητα και διαφορετικότητα, κοινωνική κατανόηση, διανθρώπινες σχέσεις και μάθηση, η αναγκαιότητα της ψυχοπαιδαγωγικής κατάρτισης του/ης εκπαιδευτικού, ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου στην μαθησιακή διαδικασία και η συνεργασία του με τον/ην εκπαιδευτικό και την οικογένεια, εφαρμογές της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στην εκπαιδευτική πράξη.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί στο να συμβάλλει στην ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με τον επιστημονικό χώρο της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και τις εφαρμογές της στην μαθησιακή και εκπαιδευτικής διαδικασία. Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου διδασκαλίας οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να είναι σε θέση να:
- αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τις βασικές αρχές της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και τις κυριότερες θεωρίες μάθησης
- προσδιορίζουν και να δηλώνουν τον ρόλο της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στην μαθησιακή διαδικασία και στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού στο σχολικό και το οικογενειακό περιβάλλον
- διακρίνουν και να εξηγούν τους παράγοντες που επιδρούν στην ψυχοκοινωνική και μαθησιακή ετοιμότητα των παιδιών καθώς και στις επιδόσεις τους στο σχολείο
- εξετάζουν και να αξιολογούν τις εφαρμογές της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στην ενίσχυση και βελτίωση των διανθρώπινων σχέσεων στο σχολικό περιβάλλον
- διαφοροποιούν τους πολλαπλούς ρόλους του/ης εκπαιδευτικού στην συστημική/ολιστική πρόληψη, διαχείριση και αντιμετώπιση δυσκολιών στο σχολικό περιβάλλον με σκοπό την ισότιμη πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση
- εξετάζουν και να αξιολογούν κριτικά εμπειρικά ευρήματα που αφορούν στον ρόλο της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στην μαθησιακή διαδικασία και την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού.
- εξηγούν και να προτείνουν εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για την υποστήριξη των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών στο σχολικό περιβάλλον
- συγκρίνουν και να αξιολογούν βέλτιστες πρακτικές για την δημιουργία ή/και βελτίωση του σχολικού κλίματος
- συνεργάζονται και να συμβάλλουν ουσιαστικά στο πλαίσιο ομαδικών δραστηριοτήτων
- διαχειρίζονται εποικοδομητικά την αυτοτελή μελέτη μέσα από τη χρήση των πολλαπλών πηγών πληροφόρησης
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα/ετερότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Επίλυση προβλημάτων
- Μεταφορά γνώσεων και δεξιοτήτων σε νέες συνθήκες
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, βιωματικές ασκήσεις και δράσεις, μελέτες περίπτωσης, μελέτη και επεξεργασία βασικής επιστημονικής αρθρογραφίας.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις/Σεμινάρια/Διαδραστική διδασκαλία | 26 |
| Μελέτη & Ανάλυση Βιβλιογραφίας/Αρθρογραφίας | 22 |
| Εκπόνηση εργασίας/μελέτης | 15 |
| Εκπαιδευτικές επισκέψεις/Βιωματικές Δράσεις | 18 |
| Αυτοτελής μελέτη | 40 |
| Εξατομικευμένη καθοδήγηση και συμβουλευτική | 4 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών και φοιτητριών στο πλαίσιο του μαθήματος είναι η Ελληνική, ενώ για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες Erasmus η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Αγγλική.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αξιολογούνται με (α) γραπτή εξέταση (100% του τελικού βαθμού), (β) Προόδους, ή (γ) γραπτή/προφορική εξέταση (80% του τελικού βαθμού) και εργασία (20% του τελικού βαθμού). Οι φοιτητές και φοιτήτριες Erasmus αξιολογούνται με εργασία (100% του τελικού βαθμού).
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης απάντησης που αναφέρονται είτε στη θεωρία είτε σε μελέτες περίπτωσης.
Η εργασία περιλαμβάνει σύντομη γραπτή αναφορά 600 έως 800 λέξεων και προφορική δημόσια τοποθέτηση.
Η εργασία για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες Erasmus περιλαμβάνει σύντομη γραπτή επιχειρηματολογία με επιστημονική τεκμηρίωση 3000-3500 λέξεων θέματος δικής τους επιλογής από προτεινόμενα θέματα από το χώρο της παιδαγωγικής ψυχολογίας και της ψυχολογίας της μάθησης καθώς και προφορική παρουσίαση στην τάξη.
Οι μέθοδοι και τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών και των φοιτητριών αναφέρονται αναλυτικά στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ. (2012). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Αθήνα: Διάδραση
- Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Θεωρία και πράξη (Επιστημ. Επιμελ. Κόκκινος, Κ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Elliott, S.N., Kratochwill, Th. R., J. Littlefield Cook, &, J. F. Travers (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Μεταφρ. Μ. Σόλμαν, Φρ. Καλύβα, Επιμ. Λεονταρή Αγγ. & Έφη Συγκολλίτου). Αθήνα: Gutenberg.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Ψυχολογία
- Επιστήμες Αγωγής
- Παιδαγωγική Επιθεώρηση
- Παιδαγωγικός Λόγος
- Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση
- Journal of Educational Psychology
- European Journal of Psychology of Education