Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Πολιτισμός και Βιωσιμότητα

Προπτυχιακό | 1ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ6600

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

 

Περιγραφή

Το μάθημα Πολιτισμός και Βιωσιμότητα έχει ως βασικό στόχο να παρουσιάσει αρχικά την έννοια και το εύρος του Πολιτισμού και έπειτα να τον συνδέσει με την έννοια της βιωσιμότητας. Προσεγγίζονται θέματα που άπτονται της Πολιτιστικής κληρονομιάς και πώς αυτή συμβάλλει στην προώθηση και εφαρμογή των αρχών και των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Η παρουσίαση και η μελέτη καλών πρακτικών και περιπτώσεων βοηθά στην κατανόηση του εκπαιδευτικού υλικού. 

Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων παρουσιάζονται οι παρακάτω ενότητες: 

  • Ορισμός και έννοιες του πολιτισμού και της βιωσιμότητας.
  • Στοιχεία, Mορφολογία, Φορείς και Παράγοντες του Πολιτισμού. 
  • Ο ρόλος των διεθνών οργανισμών (UNESCO, UNEPκ.α.).
  • Η έννοια της Τέχνης και Είδη Τέχνης
  • Σχέσεις και αλληλεπιδράσεις μεταξύ πολιτισμού και βιωσιμότητας.
  • Υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά
  • Προστασία και διαχείριση πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • Πολιτιστική Κληρονομιά και Περιβάλλον
  • Αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής στον πολιτισμό.
  • Ο Πολιτισμός και η σχέση του με τους 17 στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης
  • Πολιτιστική Διαχείριση και Βιωσιμότητα
  • Μελέτες περιπτώσεων βιώσιμων πρακτικών στο χώρο του πολιτισμού από την εγχώρια και διεθνή εμπειρία
  • Η περίπτωση της Βιώσιμης Μόδας
  • Σύγχρονες προκλήσεις στην εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στον πολιτισμό.

.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση:

  • να κατανοούν τις βασικές έννοιες του πολιτισμού και της βιωσιμότητας, 
  • να αναλύουν τη μορφολογία και τους παράγοντες που επηρεάζουν τον πολιτισμό, 
  • να αναγνωρίζουν τον ρόλο των διεθνών οργανισμών που ασχολούνται με τον Πολιτισμό,
  • να εξηγούν τις σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ πολιτισμού και βιωσιμότητας, 
  • να παρουσιάζουν παραδείγματα όπου ο πολιτισμός προωθεί τη βιωσιμότητα.
  • να κατανοούν τη σημασία της διατήρησης της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • να παρουσιάζουν παραδείγματα του αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής στην πολιτιστική κληρονομιά.
  • να προτείνουν βιώσιμες πρακτικές για τη διαχείριση του πολιτισμού.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Ομαδική εργασία 
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
  • Άσκηση κριτικής 
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στην πολιτιστική κληρονομιά
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση ψηφιακών διαφανειών στις διαλέξεις , Πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class) ηλεκτρονικής, Δυνατότητα επικοινωνίας με φοιτητές

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτόνομη/μη καθοδηγούμενη μελέτη, Συγγραφή εργασίας 86
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών: 

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά (Αγγλικά για φοιτητές Erasmus)

Μέθοδοι αξιολόγησης:

α. Γραπτή τελική εξέταση της ύλης του μαθήματος που περιλαμβάνει   ερωτήσεις ανάπτυξης  (100% του συνολικού βαθμού) 

 ή 

β.  Ομαδική  εργασία (100% του συνολικού βαθμού)

Φοιτητές Erasmus:  Εργασία  (100% του συνολικού βαθμού)

Κριτήρια αξιολόγησης: Γνώσεις, Εκφραστική ικανότητα, Οργάνωση σκέψης, Ερευνητική ικανότητα, Κριτική και Συνθετική ικανότητα.

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην  ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης  καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

A) Εγχειρίδια του μαθήματος:

  • Πούλιος , Ι. (επιμ.), (2015),Πολιτισμική Διαχείριση, Τοπική Κοινωνία και Βιώσιμη Ανάπτυξη, ΣΕΑΒ, Ελληνικά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα www.kallipos.gr
  • Γιαννόπουλος, Γ., Καρράς, Χ., Κολοκυθά, Ο., Κυριακίδης, Ε., Παπαγεωργίου, Α., Τρίκας, Δ., Τσιαβός, Π. & Χανδακά, Σ. (2024), Ο Πολιτισμός Στην Ελλάδα, Πώς Μπορεί Ο Πολιτιστικός Τομέας Να Γίνει Φορέας Βιώσιμης Ανάπτυξης Και Πηγή Κοινωνικής Αξίας, Εκδόσεις: Διανέοσις

Β) Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:

  • Γεωργιτσογιάννη, Ε. (2011), Εισαγωγή στην Ιστορία του Πολιτισμού, Αθήνα: Διάδραση.
  • Chatelet, A. &Groslier, B. (1990), Ιστορία της Τέχνης, Επιμέλεια Χρήστου Χ., Αθήνα: Larousse-Βιβλιόραμα.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

    • Journal of Museum Education
    • Journal of Cultural Tourism
    • Art History
    • Art Journal
Μετάβαση στο περιεχόμενο