Προπτυχιακό | Ζ’ εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ7300
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: –
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα των Πολιτιστικών διαδρομών εξετάζει την έννοια της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (υλικής και άυλης) και πως ενσωματώνεται στην υλοποίηση της πολιτιστικής διαδρομής. Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύονται θέματα που άπτονται της δημιουργίας και της υλοποίησης πολιτιστικών διαδρομών και των οικονομικών, πολιτιστικών και τουριστικών επιπτώσεων που παρουσιάζουν. Επιπλέον, παρουσιάζεται η σύνδεση των Πολιτιστικών διαδρομών με την προώθηση των αρχών της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων παρουσιάζονται οι παρακάτω ενότητες:
- Η έννοια της Υλικής και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
- Η έννοια και τα χαρακτηριστικά των Πολιτιστικών Διαδρομών
- Οι βασικές αρχές σχεδιασμού των Πολιτιστικών Διαδρομών
- Ζητήματα Προσφοράς και Ζήτησης των Πολιτιστικών Διαδρομών
- Οι οικονομικές, πολιτιστικές και τουριστικές επιπτώσεις των πολιτιστικών διαδρομών στον τόπο υποδοχής
- Η συμβολή των Πολιτιστικών διαδρομών στην προώθηση των αρχών της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
- Μελέτες περίπτωσης από την Ελλάδα και από το εξωτερικό
- Σύγχρονα θέματα των Πολιτιστικών διαδρομών βάσει της διεθνούς εμπειρίας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
- να κατανοούν την έννοια και τη σημασία των πολιτιστικών διαδρομών που έχουν σχέση με τον να πολιτισμό, τη διατροφή και το περιβάλλον
- να γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά μιας επιτυχημένης πολιτιστικής διαδρομής
- να γνωρίζουν τα στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης των πολιτιστικών διαδρομών
- να αναλύουν τις επιπτώσεις των πολιτιστικών διαδρομών στον πολιτισμό και τον τουρισμό της περιοχής υποδοχής
- να παρουσιάζουν επιτυχημένα παραδείγματα από τη διεθνή και εγχώρια εμπειρία αναφορικά με την υλοποίηση των πολιτιστικών διαδρομών
- να αντιλαμβάνονται τις νέες τάσεις σε θέματα υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς
- να αναλύουν την εξέλιξη της ζήτησης των πολιτιστικών διαδρομών
- να παρουσιάζουν τα σύγχρονα θέματα γύρω από το σχεδιασμό και την υλοποίηση των πολιτιστικών διαδρομών.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Σεβασμός στην πολιτισμική κληρονομιά
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση ψηφιακών διαφανειών στις διαλέξεις, Πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class) ηλεκτρονικής, Δυνατότητα επικοινωνίας με φοιτητές
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις | 20 |
|
Εκπαιδευτικές επισκέψεις-Βιωματικά μαθήματα |
35 |
| Αυτόνομη/Μη καθοδηγούμενη μελέτη- Συγγραφή εργασίας | 35 |
| Φροντιστηριακές Ασκήσεις | 35 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά (Αγγλικά για φοιτητές Erasmus)
Μέθοδοι αξιολόγησης:
α. Γραπτή τελική εξέταση της ύλης του μαθήματος που περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης απάντησης (100% του συνολικού βαθμού)
ή
β. Ατομική εργασία με δημόσια παρουσίαση (100% του συνολικού βαθμού)
Φοιτητές Erasmus: Εργασία (με δημόσια παρουσίαση (100% του συνολικού βαθμού)
Κριτήρια αξιολόγησης: Γνώσεις, Εκφραστική ικανότητα, Οργάνωση σκέψης, Ερευνητική ικανότητα, Κριτική και Συνθετική ικανότητα.
Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
A) Εγχειρίδια του μαθήματος:
- Ρηγάτος, Γ. (2011), Η Διατροφική Παράδοση στην Ελλάδα. Ιστορικές και πολιτιστικές διαδρομές, Αθήνα: Βήτα.
- Κώστα, Ε. (2024), Πολιτιστικές διαδρομές στην Ελλάδα. Προοπτικές για τη δημιουργική οικονομία, Εκδόσεις:Καρδαμίτσα
Β) Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:
- Καραβασίλη, Μ. & Μικελάκης, Ε., (1999), «Πολιτιστικές Διαδρομές. Προς μια ερμηνευτική του πολιτισμικού τοπίου με αναπτυξιακή προοπτική», Αρχαιολογία και Τέχνες 71: 82-86.
- Council of Europe (ed.), (2015), Cultural Routes Management: From Theory to Practice, Strasbourg: Council of Europe, European Institute of Cultural Routes.
- Graf, M., Popesku, J. (2016), Cultural Routes as Innovative Tourism Products and Possibilities of their Development, International Journal of Cultural and Digital Tourism, Vol.3. 1: 24-44.
– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Museum Education
- Journal of Cultural Tourism
- Τετράδια Μουσειολογίας
- Museumedu
