Προπτυχιακό | 5ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ4402
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
Εισαγωγή στις Στερεότυπες Αντιλήψεις και τις Προκαταλήψεις:
- Ορισμοί και διαφορές μεταξύ στερεοτύπων και προκαταλήψεων
- Η εξέλιξη των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων μέσα στην ιστορία
- Κοινωνικοί, ψυχολογικοί και πολιτισμικοί παράγοντες που επηρεάζουν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις
Τύποι Στερεοτύπων και Προκαταλήψεων:
- Έμφυλα στερεότυπα και προκαταλήψεις
- Φυλετικά στερεότυπα και προκαταλήψεις
- Θρησκευτικά στερεότυπα και προκαταλήψεις
- Κοινωνικοοικονομικά στερεότυπα και προκαταλήψεις
- Στερεότυπα και προκαταλήψεις σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου
Επιπτώσεις των Στερεοτύπων και των Προκαταλήψεων:
- Ατομικές και κοινωνικές συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων
- Διακρίσεις και αποκλεισμοί λόγω στερεοτύπων και προκαταλήψεων
- Περιορισμός της ατομικής ανάπτυξης και των ευκαιριών
- Εμπόδια στην κοινωνική συνοχή και πρόοδο
Αποδόμηση των Στερεοτύπων και Καταπολέμηση των Προκαταλήψεων:
- Κριτική σκέψη και ανάλυση των στερεοτύπων
- Ανάπτυξη ενσυναίσθησης και διαπολιτισμικής ικανότητας
- Εκπαίδευση για την προώθηση της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης
- Κοινωνικός ακτιβισμός και αλλαγή στάσεων
Μέθοδοι Έρευνας και Ανάλυσης Προκαταλήψεων:
- Ποσοτική και ποιοτική έρευνα
- Συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια
- Κριτική ανάλυση των μέσων ενημέρωσης και του δημόσιου λόγου
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος “Στερεότυπα και Προκαταλήψεις”, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν σε βάθος τις έννοιες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων.
- Αναλύουν τις αιτίες και τις συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στην κοινωνία.
- Αναπτύσσουν κριτική σκέψη και δεξιότητες ενσυναίσθησης για την αποδόμηση των στερεοτύπων και την καταπολέμηση των προκαταλήψεων.
- Επικοινωνούν αποτελεσματικά τις αρνητικές επιπτώσεις των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων.
- Σχεδιάζουν και υλοποιούν στρατηγικές για την προώθηση της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης.
Γενικές Ικανότητες
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην επικοινωνία με φοιτητές μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης.
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις | 26 |
| Εκπόνηση και παρουσίαση ομαδικών ή ατομικών εργασιών | 64 |
| Προσωπική Μελέτη | 35 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Γραπτή ερευνητική εργασία πεδίου
Η τελική αξιολόγηση στηρίζεται στην προετοιμασία και την προφορική παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής ερευνητικής εργασίας πεδίου. Η εργασία αυτή περιλαμβάνει μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις σχετικά με ένα στερεότυπο επιλογής των φοιτητών
Τα επιμέρους κριτήρια αξιολόγησης της εργασίας είναι::
Α. Θεωρητικό μέρος :βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με το υπό μελέτη στερεότυπο που επιλέχθηκε από το φοιτητή/φοιτήτρια ή την ομάδα
Β. Μέθοδος: περιγραφή της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε, παρουσίαση των ερωτήσεων της ημιδομήμενης συνέντευξης και των χαρακτηριστικών του δείγματος
Γ. Αποτελέσματα: ποιοτική ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων
Δ. Σχολιασμός – Συμπεράσματα: Σύνδεση του θεωρητικού πλαισίου με τις απαντήσεις του δείγματος σχετικά με το υπό μελέτη στερεότυπο
Η τελική βαθμολόγηση διαμορφώνεται από:
- το βαθμό γνώσης κατανόησης και της ικανότητας κριτικής προσέγγισης του υπό εξέτασης θέματος (20%)
- το περιεχόμενο, τον τύπο και το βαθμό καταλληλότητας των ερωτήσεων της συνέντευξης και το πλήθος του δείγματος (30%)
- την ανάλυση και τον σχολιασμό των συμπερασμάτων (30%)
- την ικανότητα παρουσίασης (20%)
(Τα λεπτομερή κριτήρια αξιολόγησης των παραπάνω και οι ακριβείς διαδικασίες αναφέρονται στο πρώτο μάθημα καθώς και στην ιστοσελίδα του μαθήματος)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Σημειώσεις μαθήματος
- Cohen-Eliya, M. & Hammer, Y. (2004). Advertisments, Stereotypes, and Freedom of Expression. Journal of Social Philosophy, 35(2), 165-187.
- Halsterad, J.M. & Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169-202