Προπτυχιακό | 1ο εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΟΚ0902
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

Περιγραφή
Σύντομη ιστορική εξέλιξη της επιστήμης της Οικιακής Οικονομίας και η σύνδεσή της με τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Εισαγωγή στην έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης και οι βασικές διαστάσεις της. Δείκτες ανθρώπινης ανάπτυξης και ποιότητα ζωής. Σύγχρονες τάσεις της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Διαδικασία επίλυσης προβλημάτων. Λήψη αποφάσεων και η σημασία τους για τη ζωή. Η έννοια της ευτυχίας στην καθημερινή ζωή. Δεξιότητες ζωής για προσωπική βελτίωση.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:
- αναγνωρίζουν τη σημασία της επιστήμης της Οικιακής Οικονομίας και τη σύνδεσή της με τη Βιώσιμη Ανάπτυξη,
- συνδέουν το περιεχόμενο της ποιότητας ζωής και της ανθρώπινης ανάπτυξης με τις σύγχρονες διαστάσεις της Βιώσιμης Ανάπτυξης,
- κατανοούν τη σημασία της σταδιακής επίλυσης των προβλημάτων και της λήψης αποφάσεων με γνώμονα την ορθολογική κριτική σκέψη,
- αναγνωρίζουν τη σημασία των δεξιοτήτων που διευκολύνουν την απόκτηση νοήματος στην καθημερινή τους ζωή.
Γενικές Ικανότητες
- Σεβασμός στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον
- Λήψη αποφάσεων
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Επίλυση προβλημάτων
- Δεξιότητες ζωής
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις | 20 |
| Ασκήσεις μελέτης περίπτωσης (case study) μέσα στην τάξη – ομαδικές εργασίες | 19 |
| Αυτοτελής μελέτη – ατομικές εργασίες | 39 |
| Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφικών πηγών στην ελληνική και αγγλική | 47 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Τελική γραπτή εξέταση (100%) που θα περιλαμβάνει ερωτήσεις κριτικής σκέψης.
Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
- Επιστημονική τεκμηρίωση και ορθότητα απαντήσεων
- Κριτική και συνθετική ικανότητα
- Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
- Οργάνωση σκέψης – Δομή γραπτού λόγου
Τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Παναγιωτόπουλος, Ν. (2023). Κοινωνία και Οικονομία. Για μια οικονομία της ευτυχίας. Αθήνα: Πεδίο.
- Αποστολόπουλος, Κ. (2009). Οικιακή Οικονομία: Ιστορική Αναδρομή, Φιλοσοφική Θεώρηση, Εισαγωγή στη σύγχρονη Ανθρωποοικολογία, Αθήνα: ΕΛΛΗΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ.
- Κουτρούμπα, Κ. και Αποστολόπουλος, Κ. (2003). Η Οικιακή Οικονομία στην Αρχαία Ελλάδα και οι Απαρχές της Σύγχρονης Ανθρωποοικολογίας, Αθήνα: Αθ. Σταμούλης.
- Pendergast, D. (2018). SDGs and Home Economics: Global Priorities, Local Solutions. 10.2991/iconhomecs-17.2018.54
- Tasgin, A., Dilek, C.(2023).The mediating role of critical thinking dispositions between secondary school student’s self-efficacy and problem-solving skills. Thinking Skills and Creativity, Vol. 50,ISSN 1871-1871, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101400
- Dewberry, C., Juanchich, M., Narendran, S. (2013). Decision-making competence in everyday life: The roles of general cognitive styles, decision-making styles and personality. Personality and Individual Differences. 55(7),783-788, ISSN 0191-8869, https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.06.012
- Antony, N.J., Tripathi, S. (2023). Life skills to be developed for students at the school level, International Journal of Educational Management, Vol. 37, Issues 6–7, Pp.1425-1444,ISSN 0951-354X, https://doi.org/10.1108/IJEM-07-2022-0261
- Chen, X., Huichen, Zhao,H., Haoyue, Jin, H., Yan, Li(2024).Exploring college students’ depth and processing patterns of critical thinking skills and their perception in argument map(AM)-supported online group debate activities. Thinking Skills and Creativity. 51, 101467, ISSN 1871-1871, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101467
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Sustainable Development
- Applied Research in Quality of Life
- Journal of Personality and Social Psychology