Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Στερεότυπα και Προκαταλήψεις

Προπτυχιακό | 5ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ4402

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

 

Περιγραφή

Εισαγωγή στις Στερεότυπες Αντιλήψεις και τις Προκαταλήψεις:

  • Ορισμοί και διαφορές μεταξύ στερεοτύπων και προκαταλήψεων
  • Η εξέλιξη των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων μέσα στην ιστορία
  • Κοινωνικοί, ψυχολογικοί και πολιτισμικοί παράγοντες που επηρεάζουν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις

Τύποι Στερεοτύπων και Προκαταλήψεων:

  • Έμφυλα στερεότυπα και προκαταλήψεις
  • Φυλετικά στερεότυπα και προκαταλήψεις
  • Θρησκευτικά στερεότυπα και προκαταλήψεις
  • Κοινωνικοοικονομικά στερεότυπα και προκαταλήψεις
  • Στερεότυπα και προκαταλήψεις σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου

Επιπτώσεις των Στερεοτύπων και των Προκαταλήψεων:

  • Ατομικές και κοινωνικές συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων
  • Διακρίσεις και αποκλεισμοί λόγω στερεοτύπων και προκαταλήψεων
  • Περιορισμός της ατομικής ανάπτυξης και των ευκαιριών
  • Εμπόδια στην κοινωνική συνοχή και πρόοδο

Αποδόμηση των Στερεοτύπων και Καταπολέμηση των Προκαταλήψεων:

  • Κριτική σκέψη και ανάλυση των στερεοτύπων
  • Ανάπτυξη ενσυναίσθησης και διαπολιτισμικής ικανότητας
  • Εκπαίδευση για την προώθηση της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης
  • Κοινωνικός ακτιβισμός και αλλαγή στάσεων

Μέθοδοι Έρευνας και Ανάλυσης Προκαταλήψεων:

  • Ποσοτική και ποιοτική έρευνα
  • Συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια
  • Κριτική ανάλυση των μέσων ενημέρωσης και του δημόσιου λόγου

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος “Στερεότυπα και Προκαταλήψεις”, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

    • Κατανοούν σε βάθος τις έννοιες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων.
    • Αναλύουν τις αιτίες και τις συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στην κοινωνία.
    • Αναπτύσσουν κριτική σκέψη και δεξιότητες ενσυναίσθησης για την αποδόμηση των στερεοτύπων και την καταπολέμηση των προκαταλήψεων.
    • Επικοινωνούν αποτελεσματικά τις αρνητικές επιπτώσεις των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων.
    • Σχεδιάζουν και υλοποιούν στρατηγικές για την προώθηση της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων 
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα 
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην επικοινωνία με φοιτητές μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Εκπόνηση και παρουσίαση ομαδικών ή ατομικών εργασιών 64
Προσωπική Μελέτη 35
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γραπτή ερευνητική εργασία πεδίου 

Η τελική αξιολόγηση στηρίζεται στην προετοιμασία και την προφορική παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής ερευνητικής εργασίας πεδίου. Η εργασία αυτή περιλαμβάνει μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις σχετικά με ένα στερεότυπο επιλογής των φοιτητών 

Τα επιμέρους κριτήρια αξιολόγησης της εργασίας είναι::

 Α. Θεωρητικό μέρος :βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με το υπό μελέτη στερεότυπο που επιλέχθηκε από το φοιτητή/φοιτήτρια ή την ομάδα

Β. Μέθοδος: περιγραφή της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε, παρουσίαση των ερωτήσεων της ημιδομήμενης συνέντευξης και των χαρακτηριστικών του δείγματος 

Γ. Αποτελέσματα: ποιοτική ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων 

Δ. Σχολιασμός – Συμπεράσματα: Σύνδεση του θεωρητικού πλαισίου με τις απαντήσεις του δείγματος σχετικά με το υπό μελέτη στερεότυπο

Η τελική βαθμολόγηση διαμορφώνεται από:

  • το βαθμό γνώσης κατανόησης και της ικανότητας κριτικής προσέγγισης του υπό εξέτασης θέματος (20%) 
  • το περιεχόμενο, τον τύπο και το βαθμό καταλληλότητας των ερωτήσεων της συνέντευξης και το πλήθος του δείγματος (30%)  
  • την ανάλυση και τον σχολιασμό των συμπερασμάτων (30%) 
  • την ικανότητα παρουσίασης (20%) 

(Τα λεπτομερή κριτήρια αξιολόγησης των παραπάνω και οι ακριβείς διαδικασίες αναφέρονται στο πρώτο μάθημα καθώς και στην ιστοσελίδα του μαθήματος)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Σημειώσεις μαθήματος
  • Cohen-Eliya, M. & Hammer, Y. (2004). Advertisments, Stereotypes, and Freedom of Expression. Journal of Social Philosophy, 35(2), 165-187.
  • Halsterad, J.M. & Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169-202

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο