Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ5500
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: –
Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιγραφή
Φυσικοί πόροι και αειφόρος χρήση: η έννοιες και η κριτική τους, Εισαγωγή στη Γεωργία, κτηνοτροφία και αλιεία, Έδαφος, γονιμότητα και διεργασίες υποβάθμισης, Υδάτινοι πόροι, επιφανειακά και υπόγεια νερά, Πόροι γης, Ερημοποίηση, Διαχείριση άγριας ζωής / αλιεία, Καταπολέμηση ανεπιθύμητων ειδών, Συσκευασία και επιπτώσεις, Αναδιανομή τροφίμων, Πρόληψη και διαχείριση αποβλήτων τροφίμων στο πλαίσιο των αρχών της κυκλικής οικονομίας. Η έννοια του τροφοχιλιόμετρου, Παγκόσμια επισιτιστική κρίση, Επισήμανση των τροφίμων, Τρόφιμα και Διατροφικές Πολιτικές.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί́ στο να συμβάλλει στην ανάπτυξη των γνώσεων των φοιτητριών και φοιτητών σχετικά́ με τις επιπτώσεις της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων (πρωτογενή παραγωγή, επεξεργασία – μεταποίηση, λιανική και άλλη διανομή, κατανάλωση) στο περιβάλλον. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες αναμένεται να έχουν:
- εξοικειωθεί με τις διεργασίες της παραγωγής, διακίνησης, κατανάλωσης και απόρριψης αποβλήτων τροφίμων
- αναπτύξει γνωστικές δεξιότητες σχετικές με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των προαναφερόμενων διεργασιών σε συνάρτηση με την επάρκεια και την ποιότητα των τροφίμων και των σχετικών μέτρων πολιτικής
- κατανοήσει τις αιτίες που έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωση του σημερινού συστήματος τροφίμων και τις συνέπειες αυτού στο περιβάλλον και την υγεία.
Γενικές Ικανότητες
Η επιτυχής παρακολούθηση των διαλέξεων συμβάλλει στην επίτευξη των ακόλουθων στόχων:
- Διεπιστημονική κατανόηση της άρρηκτης αλληλεπίδρασης μεταξύ των ανθρώπινων κοινωνιών και του περιβάλλοντος (φυσικού, ανθρωπογενούς), καθώς και του ρόλου της στη βιώσιμη ανάπτυξη
- Εφαρμογή σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων σε θέματα βιώσιμης καταναλωτικής και διατροφικής συμπεριφοράς, αγωγής υγείας, διαχείρισης και προστασίας του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος, καθώς και σε θέματα εναλλακτικού τουρισμού.
- Δυνατότητα ερευνητικής εμβάθυνσης σε θέματα σχετικά με το αντικείμενο σπουδών του Τμήματος
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:
Χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης E-Class. Δυνατότητα καθημερινής επικοινωνίας με φοιτητές και φοιτήτριες μέσω ηλεκτρονικών μέσων (ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, πλατφόρμας e-Class)
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις | 39 |
| Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 36 |
| Προσωπική μελέτη | 50 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/φοιτητριών πραγματοποιείται μέσω γραπτής εξέτασης και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής περιόδου.
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις ανάπτυξης.
Εναλλακτικά, η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών / φοιτητριών μπορεί να γίνει με προαιρετική συμμετοχή σε 2 απαλλακτικές προόδους.
Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
- Ικανότητα ορθής αξιοποίησης και χρήσης των εννοιών και όρων που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος
- Κριτική και συνθετική ικανότητα ως προς την απάντηση των ερωτημάτων της εξέτασης
- Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
- Οργάνωση σκέψης- Δομή́ γραπτού λόγου
- Μορφή γραπτού δοκιμίου
Για φοιτητές/τριες με διαγνωσμένη δυσλεξία ή άλλα μαθησιακά προβλήματα η αξιολόγηση γίνεται με προφορική εξέταση.
Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Miller G. Tyller, SpoolmanE. Scott (2018). Περιβαλλοντική Επιστήμη. 15η Έκδοση. Εκδόσεις Τζιόλα& Υιοί Α.Ε. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 59386824
- CampW. C. &DaughertyT. B., Διαχείριση φυσικών πόρων, ,Ιων, Αθήνα, 2004.
- WrightR. T., BoorseD.F., Περιβαλλοντική Επιστήμη προς ένα βιώσιμο μέλλον, ΠαρισιανουΑ.Ε., Αθήνα 2012
- Lawrence, Geoffrey, Lyons, Kristen, Wallington, Tabatha (2010). Food, security, nutrition and sustainability London; New York: Earthscan
- Ματάλα Αντωνία-Λήδα & Χουλιάρας Αστέριος (2005). Η Διατροφή στον 21ο αιώνα: Γεωγραφίες της Αφθονίας και της Στέρησης, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Applied Food Research
- Sustainable Production and Consumption
- Resources