Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Βιωματική Μάθηση στη Σχολική Τάξη

Προπτυχιακό | 6ο εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ5701

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξη Δεξιοτήτων

Προαπαιτούμενα Μαθήματα:

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

 

Περιγραφή

Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τη βιωματική μάθηση και την ανάπτυξη μαθησιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση. Οι βιωματικές δραστηριότητες (π.χ.  στη σχολική τάξη, σε μουσείο κ.λπ.), η μέθοδος project, η χρήση θεατρικών τεχνικών, οι περιβαλλοντικές δράσεις σε σχολικό περιβάλλον, η μουσειακή εκπαίδευση και οι εξωσχολικές δράσεις αποτελούν τα βασικά διδακτικά εργαλεία στο πλαίσιο υλοποίησης του μαθήματος.  Ειδικότερα, στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα ασχοληθούν με:

  • Τη διαδικασία επιλογής βιωματικής μεθόδου μάθησης καθώς και τον ρόλο του εκπαιδευτικού σε αυτήν.
  • Τη δομή των βιωματικών εκπαιδευτικών τεχνικών στο σχολείο.
  • Τη διαδικασία της οργάνωσης, του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της αξιολόγησης μιας βιωματικής διδασκαλίας.
  • Τη διαδικασία σύνθεσης των ομάδων, τους ρόλους, τις δράσεις, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μελών της.
  • Τη συνδυαστική αξιοποίηση των δεδομένων και του ρόλου του συντονιστή των ομάδων αλλά και του εκπαιδευτικού ως συντονιστή και επόπτη τής όλης διαδικασίας με στόχο τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα των ομάδων δράσης.
  • Τη μελέτη και τους τρόπους διάχυσης των αποτελεσμάτων αλλά και τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης ενός βιωματικού διδακτικού μοντέλου τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό/ομαδικό επίπεδο σύμφωνα με τους θεσμοθετημένους κανόνες.

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις βασικές έννοιες που σχετίζονται με την  βιωματική μάθηση στην εκπαίδευση.
  • Να εμπλέκονται αποτελεσματικά στη διαδικασία υλοποίησης μιας σχολικής βιωματικής δράσης.
  • Να εφαρμόζουν παιδαγωγικά ορθά τα στάδια καθώς και τις προϋποθέσεις υλοποίησης μιας βιωματικής δράσης στη σχολική τάξη με στόχο τη μαθησιακή ενδυνάμωση και την ανάπτυξη μαθησιακών δεξιοτήτων.
  • Να οργανώνουν το μάθημα στη σχολική τάξη με έμφαση στην πρακτικοποίηση των θεωρητικών γνώσεων μέσω της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών/τριών στην διάχυση, κατανόηση και ερμηνεία της νέας βασικής γνώσης αλλά και μετασχηματιστικών δεξιοτήτων μάθησης.

Γενικές Ικανότητες

  • Καλλιέργεια παιδαγωγικής συνείδησης.
  • Ενίσχυση της διδακτικής ικανότητας.
  • Επαφή με τον επαγγελματικό τομέα σε πραγματικές συνθήκες σχολικής τάξης.
  • Διαμόρφωση και παρουσίαση ατομικών διδακτικών προτάσεων των τελειοφοίτων.
  • Διδακτική αυτονόμηση-αυτορρύθμιση.
  • Εξοικείωση των φοιτητών/τριών τόσο με τις ατομικές όσο και με τις ομαδικές δραστηριότητες.
  • Προσαρμογή σε νέες επαγγελματικές προκλήσεις.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης.
  • Πρακτικοποίηση θεωρητικών γνώσεων.

 

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Δια ζώσης. Υποστήριξη του διδακτικού έργου μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες, καθώς και επικοινωνία μαζί τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Διαδραστική διδασκαλία αλληλεπίδραση 20

Προσωπική/μη καθοδηγούμενη μελέτη

45

Ομαδικές δραστηριότητες

20
Μικρές ατομικές ασκήσεις αφομοίωσης και ανατροφοδότησης 20
Σύνολο Μαθήματος 125

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών πραγματοποιείται μέσω: 

Α) Συμμετοχής σε ατομικές ή και ομαδικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη: 60%.

Η παρακολούθηση και ενεργός συμμετοχή των φοιτητών/τριών στο μάθημα αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου ως  υποψήφιοι εκπαιδευτικοί να καλλιεργήσουν τη διδακτική τους ικανότητα  και να αποκτήσουν το απαραίτητο μαθησιακό υπόβαθρο γνώσεων, εμπειριών και δεξιοτήτων σε θέματα που αφορούν στη βιωματική μάθηση καθώς και τις ερευνητικές και βιωματικές δραστηριότητες που μπορούν να υλοποιηθούν στη σχολική τάξη.  

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων θα πραγματοποιούνται δραστηριότητες και βιωματικές ασκήσεις οι οποίες θα αξιολογούνται στο πλαίσιο της συνολικής συμμετοχής και παρουσίας των φοιτητών/τριών στο μάθημα.

Β) Παρουσίασης εργασίας: 40%.

Όλοι οι φοιτητές/τριες κατ’ άτομο ή κατά δυάδες, στο πλαίσιο παρακολούθησης του μαθήματος και αξιολόγησης της επίδοσής τους,  θα προετοιμάσουν και θα παρουσιάσουν στην τάξη μία διδακτική πρόταση επιλέγοντας μια μέθοδο  βιωματικής/ερευνητικής διδασκαλίας από αυτές που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το μάθημα δεν έχει τελική γραπτή εξέταση, αλλά ο τελικός βαθμός κάθε φοιτητή/τριας θα προκύπτει από τη συμμετοχή του/της στις ανωτέρω δύο δραστηριότητες.

 

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης  καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Καλδή, Σ., Κόνσολας, Μ. (2016). Διδακτική Μέθοδος Project και Διαθεματικότητα. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Ταρατόρη-Τσαλκατίδου, Ε. (2007). Η Μέθοδος Project στη Θεωρία και στην Πράξη. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Keegan, D. (2000). Οι βασικές αρχές της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχµιο.
  • Σταματόπουλος, Κ. (2006). Βιωματική εκπαίδευση και ανάλυση με περιπετειώδεις ομαδικές δραστηριότητες. Αθήνα : Κλειδάριθμος.
  • ΥΠΕΠΘ (2011). Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Λύκειο. Βιβλίο Εκπαιδευτικού (Επιστ. Υπ. Ηλ. Ματσαγγούρας). Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ψηφιακό Σχολείο).
  • Κοντογιάννη, Ά. (2000). Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
  • Αυδή, Ά. (2007). Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση : 48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
  • Νάκου, Ε.,Βέμη, Μ. (2010). Μουσεία και εκπαίδευση – γενικός απολογισμός, κριτική αποτίμηση και προοπτικές. Αθήνα: Νήσος.
  • Νικονάνου, Κ.  (2015). Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ebook).

 Συναφή επιστημονικά περιοδικά: 

  • ImprovingSchools
  • Education Science
  • European Journal of InstructionalStudies
  • Educational Studies
  • Teaching and Teacher Education
  • School Effectiveness and School Improvement
  • MuseumEdu
  • Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων
  • Μέντορας
  • Παιδαγωγικός Λόγος
  • Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο
  • Τετράδια Μουσειολογίας
Μετάβαση στο περιεχόμενο