Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Δημιουργικές Βιομηχανίες στον Πολιτισμό και τον Τουρισμό

Προπτυχιακό | Ζ’ εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΓΕ7100

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιγραφή

Το μάθημα των Δημιουργικών Βιομηχανιών στον Πολιτισμό και τον Τουρισμό εξετάζει την έννοια των Δημιουργικών Βιομηχανιών και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν τους τομείς του πολιτισμού και του τουρισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται η συμβολή τους στην οικονομία, ο τρόπος λειτουργίας τους καθώς και οι ιδιαιτερότητες του κλάδου. Αναλύεται η συμβολή των νέων τεχνολογιών στον κλάδο καθώς και η σχέση του κλάδου με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης. Επιπλέον, αξιοποιούνται επιλεγμένες μελέτες περιπτώσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό ώστε να γίνουν πιο κατανοητά τα υπό συζήτηση θέματα.  

Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων παρουσιάζονται οι παρακάτω ενότητες: 

  • Ορισμός και έννοια των δημιουργικών βιομηχανιών
  • Σημασία των δημιουργικών βιομηχανιών στον σύγχρονο πολιτισμό και τουρισμό
  • Ιστορική εξέλιξη των δημιουργικών βιομηχανιών
  • Κύριες κατηγορίες των δημιουργικών βιομηχανιών (π.χ. τέχνη, μουσική, μόδα, κινηματογράφος)
  • Σχέση των δημιουργικών βιομηχανιών με την πολιτιστική κληρονομιά
  • Επίδραση των δημιουργικών βιομηχανιών στην πολιτιστική ταυτότητα 
  • Ρόλος των δημιουργικών βιομηχανιών στην ανάπτυξη του τουρισμού
  • Επιπτώσεις των δημιουργικών βιομηχανιών στην τουριστική εμπειρία
  • Ιδιαιτερότητες του κλάδου των Δημιουργικών Βιομηχανιών
  • Χρηματοδότηση και υποστήριξη δημιουργικών επιχειρήσεων
  • Ρόλος των νέων τεχνολογιών στις δημιουργικές βιομηχανίες
  • Πολιτικές στήριξης των δημιουργικών βιομηχανιών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο
  • Σχέση δημιουργικών βιομηχανιών και βιώσιμης ανάπτυξης
  • Αναλυτικές παρουσιάσεις επιτυχημένων παραδειγμάτων από την Ελλάδα και τη διεθνή εμπειρία
  • Προκλήσεις και προοπτικές για τις δημιουργικές βιομηχανίες στον πολιτισμό και τον τουρισμό

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση:

  • να κατανοούν την έννοια των δημιουργικών βιομηχανιών και τον ρόλο τους στον σύγχρονο πολιτισμό και τουρισμό.
  • να αναγνωρίζουν τις κύριες κατηγορίες δημιουργικών βιομηχανιών και τη συμβολή τους στην πολιτιστική ταυτότητα 
  • να αξιολογούν την επίδραση των δημιουργικών βιομηχανιών στην προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • να κατανοούν τον ρόλο των δημιουργικών βιομηχανιών στην τουριστική ανάπτυξη και εμπειρία.
  • να γνωρίζουν τις βασικές αρχές διαχείρισης και τις ιδιαιτερότητες στις δημιουργικές βιομηχανίες.
  • να κατανοούν τον ρόλο των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας στις δημιουργικές βιομηχανίες.
  • να αναγνωρίζουν τις πολιτικές στήριξης των δημιουργικών βιομηχανιών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
  • να αξιολογούν τη σχέση των δημιουργικών βιομηχανιών με τη βιώσιμη ανάπτυξη και να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση προκλήσεων.
  • να παρουσιάζουν επιτυχημένα παραδείγματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αναλύοντας τους παράγοντες επιτυχίας και τις προκλήσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία 
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
  • Άσκηση κριτικής 
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στην πολιτισμική κληρονομιά
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: 

  • Χρήση Ψηφιακών διαφανειών στις διαλέξεις
  • Πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (e-class) ηλεκτρονικής
  • Δυνατότητα επικοινωνίας με φοιτητές

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 24
Αυτόνομη/Μη καθοδηγούμενη μελέτη- Συγγραφή εργασίας 89
Φροντιστηριακές Ασκήσεις 12
Σύνολο Μαθήματος 125

Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά (Αγγλικά για φοιτητές Erasmus)

Μέθοδοι αξιολόγησης:

 α. Γραπτή τελική εξέταση της ύλης του μαθήματος που περιλαμβάνει   ερωτήσεις ανάπτυξης  (50% του συνολικού βαθμού)  και 

β.  Ατομική εργασία με δημόσια παρουσίαση (50% του συνολικού βαθμού)

Φοιτητές Erasmus:  Εργασία (με δημόσια παρουσίαση (100% του συνολικού βαθμού)

Κριτήρια αξιολόγησης: Γνώσεις, Εκφραστική ικανότητα, Οργάνωση σκέψης, Ερευνητική ικανότητα, Κριτική και Συνθετική ικανότητα.

Όλα τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην  ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης  καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

A) Εγχειρίδια του μαθήματος:

  • Αυδίκος, Β. (2014), Οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες στην Ελλάδα, Εκδόσεις Επίκεντρο
  • Γιαννόπουλος, Γ., Καρράς, Χ., Κολοκυθά, Ο., Κυριακίδης, Ε., Παπαγεωργίου, Α., Τρίκας, Δ., Τσιαβός, Π. &Χανδακά, Σ. (2024), Ο Πολιτισμός Στην Ελλάδα, Πώς Μπορεί Ο Πολιτιστικός Τομέας Να Γίνει Φορέας Βιώσιμης Ανάπτυξης Και Πηγή Κοινωνικής Αξίας, Εκδόσεις: Διανέοσις
  • Βερνίκος, Ν., Δασκαλοπούλου, Σ., Μπαντιμαρούδης, Φ., Μπουμπάρης, Ν. Παπαγεωργίου, Δ. (2005), Πολιτιστικές βιομηχανίες, Διαδικασίες, Υπηρεσίες, Αγαθά, Εκδόσεις: Κριτική

Β) Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:

  • Λαζαρέτου, Σ. (2014), Η «έξυπνη οικονομία»: «πολιτιστικές» και «δημιουργικές» βιομηχανίες στην Ελλάδα. Μπορούν να αποτελέσουν προοπτική εξόδου από την κρίση; Εκδόσεις: Τράπεζα της Ελλάδος.

– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Creative Industries 
  • Journal of Leisure Research 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο