Προπτυχιακό | H’ εξάμηνο | Υποχρεωτικό | ΟΚ1001
Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: –
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: Ελληνική
Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο τρίτος τομέας ως τομέας κοινωνικής δικαιοσύνης. Αλληλεγγύη και εθελοντισμός: μοχλοί κοινωνικής δράσης τον 21ο αιώνα. Φορείς Κοινωνικής Οικονομίας: αξίες, αρχές, κατηγοριοποίηση, χαρακτηριστικά. Προϋποθέσεις ανάπτυξης φορέων κοινωνικής οικονομίας και παράγοντες επιτυχίας. Καινοτόμες τάσεις στο πλαίσιο της κοινωνικής οικονομίας: η ανάδυση των συνεταιρισμών νέας γενιάς και των κοινωνικών επιχειρήσεων. Εγχειρήματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας: κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιδράσεις. Πολιτικές για την κοινωνική οικονομία και την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Σχεδιασμός και οργάνωση κοινωνικών επιχειρήσεων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:
- Περιγράφουν και να αναλύουν τη φύση των φορέων κοινωνικής οικονομίας.
- Αξιολογούν τη συμβολή των φορέων κοινωνικής οικονομίας στη διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου βιώσιμης ανάπτυξης.
- Γνωρίζουν τις βασικές ενέργειες για τον σχεδιασμό και την οργάνωση επιχειρηματικών σχημάτων που βασίζονται στη συλλογικότητα και τη συνεργασία.
Γενικές Ικανότητες
- Λήψη αποφάσεων
- Διαχείριση αλλαγών
- Σεβασμός στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Οργάνωση Διδασκαλίας:
| Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|---|---|
| Διαλέξεις | 33 |
|
Ασκήσεις μελέτης περίπτωσης (case study) μέσα στην τάξη |
6 |
| Αυτοτελής μελέτη | 39 |
| Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφικών πηγών στην ελληνική και αγγλική | 47 |
| Σύνολο Μαθήματος | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών:
Τελική γραπτή εξέταση (ή δύο απαλλακτικές πρόοδοι) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις ανάπτυξης
- Επίλυση προβλημάτων σε σύντομη μελέτη περίπτωσης
Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:
- Επιστημονική τεκμηρίωση και ορθότητα απαντήσεων
- Κριτική και συνθετική ικανότητα
- Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
- Οργάνωση σκέψης – Δομή γραπτού λόγου
Τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Παπαγεωργίου, Κ. (2015). Βιώσιμη Συνεταιριστική Οικονομία. Αθήνα: Αθ. Σταμούλης.
- Σαρρή, Κ. & Τριχοπούλου, Α. (2018). Επιχειρηματικότητα και Κοινωνική Οικονομία. Η οπτική του φύλου. Θεσσαλονίκη: Τζιόλας.
- Parnell, E. (2000). Επανεφεύρεση των συνεταιρισμών. Επιχειρήσεις για τον 21ο αιώνα. Mετάφραση: Μ. Φεφές, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Στοχαστής.
- Borzaga, C. & Defourny, J. (Eds.) (2004). The Emergence of Social Enterprise. London: Routledge.
– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- International Journal of Social Economics
- International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation
- Journal of Social Entrepreneurship
- Review of Social Economy
