Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Ψυχολογία του Περιβάλλοντος

Προπτυχιακό | Ζ’ εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ7400

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3

Τύπος Μαθήματος: Γενικού υπόβαθρου

Προαπαιτούμενα Μαθήματα:

Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιεχόμενο Μαθήματος

Το μάθημα επικεντρώνεται στη σχέση ατόμου-περιβάλλοντος έχοντας ως βάση  μια ψυχοκοινωνική προοπτική μέσω της περιβαλλοντικής ψυχολογίας. Η περιβαλλοντική ψυχολογία στοχεύει στη μελέτη των ψυχολογικών διεργασιών, της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της ευημερίας των ανθρώπων σε σχέση με φυσικά και κοινωνικοπεριβαλλοντικά χαρακτηριστικά. Η βασική έμφαση είναι στο να γίνουν αντιληπτές οι ψυχολογικές διεργασίες που εμπλέκονται στα φαινόμενα του οικοσυστήματος, με ιδιαίτερη έμφαση στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική διάσταση. Η κύρια έμφαση είναι στο πιο πρόσφατο πεδίο έρευνας  που ονομάζεται περιβαλλοντική ψυχολογία της βιωσιμότητας. Στόχος είναι να ενισχύσει τις γνώσεις των φοιτητών σχετικά με τα θεωρητικά θεμέλια, τις μεθόδους και τις τεχνικές που χαρακτηρίζουν την περιβαλλοντική ψυχολογία και την βιώσιμη ανάπτυξη. Επίσης θα αναλύσει πώς η έρευνα σχετικά με τα συναισθήματα, τη μάθηση μέσω της μίμησης, της ταυτότητας, του ανήκειν και της ηθικής ανάπτυξης μπορεί να εφαρμοστεί για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων και την προώθηση της βιωσιμότητας που βασίζεται σε αξίες.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • αξιολογούν με κριτική ματιά τον τρόπο που η κοινωνία προωθεί η εμποδίζει τη βιωσιμότητα βασισμένη σε ανθρώπινες αξίες
  • ενημερωθούν για την ψυχολογία των αξιών, τον τρόπο διαχείρισης των συναισθημάτων, της μάθησης μέσω της μίμησης, της πολιτισμικής ταυτότητας, του ανήκειν σε μια κοινωνία, της ηθικής ανάπτυξης, 
  • εφαρμόζουν ψυχολογικούς όρους σε θέματα βιωσιμότητας. 
  • μάθουν για την αλληλεπίδραση ατόμου-περιβάλλοντος
  • μάθουν για την παραδοσιακή και περιβαλλοντική προσέγγιση της αντίληψης
  • αναπτύξουν την έννοια περιβαλλοντικό άγχος και οικολογική θλίψη

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία                                                                          
  • Ομαδική εργασία     
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Λήψη αποφάσεων

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης: Δια ζώσης διδασκαλία, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, μελέτη βασικής επιστημονικής βιβλιογραφίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 

20
Συγγραφή εργασίας 20
Βιωματικές ασκήσεις 20
Διαδραστική διδασκαλία 45
Σύνολο Μαθήματος 125

Αξιολόγηση Φοιτητών:

Οι φοιτητές αξιολογούνται με: γραπτή εξέταση (100%) του τελικού βαθμού ή δύο προόδους (50% του τελικού βαθμού η κάθε μία)

Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις κλειστού τύπου, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης  θεμάτων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος.

Η εργασία για τους φοιτητές Erasmus περιλαμβάνει γραπτή παρουσίαση 3000-3500 λέξεων ενός θέματος  σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος, με βάση βιβλιογραφική ανασκόπηση.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Velichkov, A,,Σερδάρης, Π. (2017). Η ψυχολογία του περιβάλλοντος, University Studio Press
  • Gieseking, J.J., 2014. Environmental Psychology, in: Teo, T., Barnes, M., Gao, Z., Kaiser, M., Shievari, R., Zabinski, B. (Eds.), International Encyclopedia of Critical Psychology. Springer, New York, pp. 587–593.
  • Steg, L., van den Berg, A.E., de Groot, J.I.M., 2013. Environmental psychology: History, scope and methods, in: Steg, L., van den Berg, A.E., de Groot, J.I.M. (Eds.), Environmental Psychology: An Introduction. British Psychological Society and John Wiley & Sons
  • Tonello, G., Bobatto, P., 2014. Emotional Perception of Urban Environments. Psychol. Res. 4, 201–211.

 

– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of Environmental Psychology 
  • Environment and Behavior 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο