Καλώς ήρθατε

στο Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Συμμετοχική Ανάπτυξη και Βιωσιμότητα

Προπτυχιακό | Ζ’ εξάμηνο | Επιλογής | ΓΕ6300

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 5

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3

Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου

Προαπαιτούμενα Μαθήματα:

Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: Ελληνική

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική.

button eclass

Περιεχόμενο Μαθήματος

Ιστορική εξέλιξη της έννοιας «συμμετοχή». Διεθνείς και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες-σταθμοί για την προώθηση της συμμετοχής του κοινού. Η συμμετοχή του κοινού στην επιδίωξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης. Η έννοια της συμμετοχής: ορισμός και στόχοι, βασικές αρχές, τύποι. Αποτελεσματικότητα και πλεονεκτήματα της συμμετοχής. Προκλήσεις για την επιτυχή υλοποίηση της συμμετοχής. Τα ενδιαφερόμενα μέρη στη συμμετοχική διαδικασία για τη βιωσιμότητα. Ο ρόλος της συμμετοχής στη βιωσιμότητα. Ταξινόμηση μεθόδων συμμετοχής. Μέθοδοι αποτύπωσης διαφορετικότητας. Μέθοδοι σύγκλισης ή επίτευξης ομοφωνίας. Παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή μεθόδου συμμετοχής. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας και συμμετοχική ανάπτυξη. Μελέτες περίπτωσης συμμετοχικών διαδικασιών σε πρωτοβουλίες βιώσιμης ανάπτυξης.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης για το συγκεκριμένο μάθημα, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να: 

  • κατανοούν τα χαρακτηριστικά και τις βασικές αρχές της συμμετοχής,
  • εφαρμόζουν την πρακτική της συμμετοχικής ανάπτυξης για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και κοινωνικών ζητημάτων,
  • διαθέτουν δεξιότητες αποτελεσματικών διαμεσολαβητών (facilitators) μεταξύ  τοπικών παραγόντων που ασχολούνται με την τοπική ανάπτυξη.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην  πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής  και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Οργάνωση Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 27
Ασκήσεις μελέτης περίπτωσης (case study) μέσα στην τάξη 12
Αυτοτελής μελέτη 39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφικών πηγών στην ελληνική και αγγλική 47
Σύνολο Μαθήματος 125

Αξιολόγηση Φοιτητών:

  1. Απαλλακτική εργασία (100%) σε θέμα σχετικό με το μάθημα 

ή

2. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που θα περιλαμβάνει: 

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και
  • Ερωτήσεις κριτικής σκέψης σύντομης απάντησης

Τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών απαντήσεων των φοιτητών/τριών είναι:

  • Επιστημονική τεκμηρίωση και ορθότητα απαντήσεων
  • Κριτική και συνθετική ικανότητα 
  • Εκφραστική ικανότητα, σαφήνεια και περιεκτικότητα απαντήσεων
  • Οργάνωση σκέψης – Δομή γραπτού λόγου

Τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους/στις φοιτητές/τριες στο πρώτο μάθημα και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος της ηλεκτρονικής τάξης καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Στρατηγέα, Α. (2015). Θεωρία και Μέθοδοι Συμμετοχικού Σχεδιασμού. Στο:  https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/5428/1/00_master_document_FINAL_21_3_2016-KOY.pdf 
  • Μάρκου, Μ., Σαμαρτζής, Π., Βαλεριάνου, Κ., Κλαμπατσέα, Ε., Μουκούλης Π., Τσβρένη, Ι., Τούση, Ε., Χατζημαρκάκη, Μ., Πανόπουλος, Γ., Παναγιωτάκου, Ε. & Μίχα, Ε. (2012). Συμμετοχική επικοινωνία και τοπική ανάπτυξη: Διαμορφώνοντας προοπτικές ανάπτυξης σε περίοδο κρίσης. Π. Σαμαρτζής και Ε. Παναγιωτάκου (επιμ.). Αθήνα: Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. 

– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • World Development 
  • Community Development Journal  
  • Journal for Quality and Participation

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο